2013. január 27., vasárnap

Félix

Szeptemberben elkezdtük a második évet az oviban.
Nem éppen úgy alakult az évkezdet, ahogy azt szerettem volna.
Új csoportszobába került a Félix csoportja, és személyi változások is történtek.
A tavalyi óvónéni babát vár, ezért már nem kezdett velük, az egyik gyógyped. asszisztenst meg átrakták egy másik csoportba. Mindkettő tapasztalt szakember volt!!!
Helyettük kaptak egy totál kezdő, autistákkal még soha nem dolgozó gyógypedagógust, és egy auti gyerekekhez szintén nem értő gyermekfelügyelőt.
Az első hetekben nagyon nyögvenyelős volt szinte minden reggel. Nem akart oviba menni, tiltakozott. Aztán szép lassan jobb lett.
Ovi után viszont itthon ment a dili még hetekig. Sírás, hiszti, stb.....
Majd ez is szép lassan enyhült.
Mire megszokta a két új "óvónénit", addigra mindkettő dobbantott!
Ezek után ismét egy vacak időszak következett..........(ami azóta is tart)
Hol a saját termükben voltak, hol egy másikban. Mivel egy állandó óvónéni maradt csak velük, ezért az emberek is folyamatosan változtak mellette.
Jelenleg ott tartunk, hogy vettek fel egy új gyermekfelügyelőt, és pár hete (egyenlőre csak félállásban) van egy új gyógypedagógus (pasi), aki foglalkozik vele(lük).
Kíváncsi vagyok....

Itthon még mindig nem hajlandó "feladatozni", de nem is nagyon erőltetem, mivel úgy látom, hogy az oviban szellemileg nagyon lefárad.
Ami viszont tök jó, hogy mondókázni meg énekelni  újra lehet vele itthon is, ezt nagyon élvezi!
Több szót mond.
A teljesség igénye nélkül:
apa, aja (anya), papa, keksz, csipsz, ajt(sajt), tea, tej, kakó(kakaó), inni, kéjek(kérek), szalimi(szalámi), kopi (ropi), dúdó(cumi), fel, le, gyeje(gyere), Sekk(Shrek), Száli(Sulliven-Szörny RT), kijáj(oroszlánkirály), hahó, pá-pá, kaja, még, koszi(köszi), fáj, Tinki-vinki, Dipszi, Lala, Pó, Tubi(teletubbies), bo(mond), föfö(szörpöt)....

Kérésre próbál ismételni(csak akkor kapja meg az áhított dolgot, ha előtte megpróbál mondani, ismételni valamit).
Sok mondóka, ének fejben van neki. Látom rajta, hogy tudja, próbálja is mondani, csak valamiért nem tudja kimondani a szavakat.
Nagyon rossz lehet ez neki!
Időnként odajön hozzám, és "magyaráz". Többször elmondja ugyanazt a hangsort, de én nem értem. Nagyon frusztráló szitu ez mindkettőnknek!

Ügyesen vág ollóval (még nem formát), késsel. 

Az alvásában pozitív változások vannak. Szerencsére már csak nagyon ritkán éjszakázunk (havi kb. 1 alkalom). Párszor egy kicsit korábban kel fel (általában hétvégén :D), de ha ez így maradna, akkor jó lenne!

Mostanában nagyon bújós. Sokszor jön hozzám puszira, megölel, az ölembe ül.
Régebben is anyás volt, de most kifejezetten az.
Többször kezdeményez mondókás, éneklős játékokat.


Vannak dolgai, amiben visszaesés van.
Megint nagyon rá van kattanva a kajára. Szinte folyamatosan enni akar. Ha meg nem adok neki, akkor jön a hiszti, a kiabálás. Egész nap.
Ezt most egy szorosabb napirend betartásával próbálom orvosolni.....

 A fürdővízbe már  megint több hete belekakil. Még akkor is, ha előtte pont kakilt.
A wc-re már rövid időre ráül (közben kiabál és ellenkezik), de produktum soha nincs.

Újabban felmászik az ablakba és onnan köpköd.




Félix félévi értékelése!

Társas viselkedés:
A napirendi kártyák biztonságot nyújtanak számára, de hangulatváltozások is előfordulnak.
Társaival kapcsolatot ritkán kezdeményez. A teremváltozás és a személyi változások megzavarták, mindez hangulatában tükröződött.
Csoportos foglalkozásokon együttműködő, de figyelme hamar elkalandozik.
Egyéni foglalkozásokon jól foglalkoztatható.
Jutalmazással jól motiválható.

Beszéd:
Egyszerű, begyakorolt utasításokat megért. Egyre több szót mond adekváltan.
Logopédiai fejlesztésben részesül. Sokat gyakorolt mondókáknál a mozdulatokat leutánozza.

Játék:
Többnyire egyedül játszik, a megszokott játékokkal szívesen, az újakat azonban elutasítja. Az asztali játék hosszabb ideig leköti.

Mozgás:
Feladat értése, feladat tudata, feladat tartás rendkívül hullámzó. Érti és tudná is végezni a feladatokat, de magatartási, viselkedési bizarrériái, autisztikus tünetei a félév során többször felerősödtek. Háttérben az akadályozott kommunikáció is lehet.
A csoportos mozgásnevelés órák elején gyakran hangosan tiltakozik, az öltözködésben részben önálló.
Változó kedvvel vesz részt a közös mozgáson: a 4-6 körös futást szereti, a verses mondókás utánzó gyakorlatokat segítséggel végzi. A feladat és eszközváltásoknál gyakran tiltakozik.
A szeriális körpálya feladatait érti, részben szereti.
Szeret ugrálni, élvezi a vesztibuláris gyakorlatokat, különösen a kismotort.

Finommotorika:
Új technikát szívesen kipróbál. Kedvel festeni, ragasztani , gyurmázni. Az eszközöket kevés segítséggel használja.

Megismerő tevékenység:
Színt színnel, képet képpel egyeztet. Három alapformát differenciál. Közös játék éneken szívesen részt vesz.

Önkiszolgálás:
Szükségletét jelzi, toaletthasználatban önálló. (Azért itt azt hozzátenném, hogy ez csak a pisilésre igaz. Az oviban soha nem kakil, így ők csak ezt látják. Itthon a kakihoz még pelus kell.)
Egyedül étkezik.
Önállóan vetkőzik, öltözésnél kevés segítséget igényel.

Általános tájékozottsága:
Fényképét, jelét felismeri.